English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (15 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Opis budowy modelu halowego Spitfire MK V (napolskimniebie.pl)

time wrzesień 29th, 2014 napisany przez autor Daniel

IMG_2303

Dzięki uprzejmości p. Marka Rokowskiego do naszej modelarni zawitały dwa modele halowe ESA.  Modele są nie malowane co wiąże się z mniejszym kosztem ich zakupu. Swój egzemplarz postanowiłem zbudować w domowym zaciszu robiąc równolegle ten krótki opis budowy.

Paczka która do nas trafiła prezentuje się tak :

IMG_2132

IMG_2133

IMG_2136

Jak widać, została świetnie zapakowana, a kawałek dodatkowego EPP przydaje się podczas budowy 😀 Instrukcja dołączona do zestawu jest obfita w treści oraz zdjęcia, co pomaga w budowie. Składanie modelu zgodnie z instrukcją sprawia, że ciężko jest się pomylić.

Narzędzia potrzebne do budowy:

  • Klej cyjanoakrylowy (CA) średni
  • Przyśpieszacz do klejów CA
  • Ostry wkład do nożyka
  • Metalowa linijka i ekierka
  • Obcinaczki i płaskoszczypy
  • klej UhuPor (lub inny do pianek)
  • Koszulka termokurczliwa

Pierwszą rzeczą którą wykonałem to odmierzenie i odcięcie lotek w skrzydłach oraz sterów w stateczniku poziomym i pionowym.

IMG_2149

IMG_2151

IMG_2160

IMG_2186

IMG_2197

Następnie nacinamy krawędź sterów pod kątem 45 stopni

IMG_2165

Zawiasy lotki wykonujemy za pomocą kleju UHU por.

IMG_2185

IMG_2181

Smarujemy lotkę klejem, następnie łączymy na chwilę ze skrzydłem po czym rozłączamy i czekamy parę minut. Gdy klej zaczyna wiązać sklejamy lotkę na stałe dociskając elementy do siebie. Po związaniu klej tworzy elastyczną spoinę na całej długości lotki zastępując nam zawias. Czynność powtarzamy przy sterze kierunku i wysokości.

Gdy mamy już wklejone stery oraz lotki, wklejamy usztywnienie statecznika pionowego oraz poziomego  (płaskownik węglowy 3 x 0,5 mm)

IMG_2216

W miejscu odcięcia lotek również wklejamy wzmocnienie (płaskownik węglowy 3 x 0,5 mm)

IMG_2212

IMG_2213

Sklejamy ze sobą poziomą i pionową dolną podłużnicę kadłuba pamiętając o kącie prostym 😉

 IMG_2210

Wklejamy natarcie skrzydła   (płaskownik 4x1mm)

IMG_2225

IMG_2233

oraz usztywnienie skrzydła

 IMG_2248

 IMG_2249

 IMG_2246

IMG_2250

i kadłuba

IMG_2258

IMG_2253

IMG_2264

Pora na wykonanie popychaczy. Odmierzamy oraz ucinamy kawałek pręta węglowego oraz wyginamy pręt, który wejdzie w orczyk.

IMG_2283

Następnie przy pomocy koszulki termokurczliwej oraz zapałek lub zapalniczki łączymy z jednej strony orczyk z popychaczem, a z drugiej popychacz z prętem.

IMG_2285

Przyszedł czas na serwa oraz silnik 😀 Do orczyka od serwa przyklejamy ten, który dostaliśmy w zestawie.

IMG_2313

IMG_2307

Następnie wycinamy otwór i wklejamy serwo na swoje miejsce.

IMG_2317

IMG_2320

Czynność powtarzamy przy servach i orczykach napędy lotek wysokości i kierunku 🙂

IMG_2323

IMG_2322

Oblot odbył się na otwartym przestrzeni w bezwietrzną pogodę. Model przed oblotem wraz z pilotem prezentował się tak:

IMG_2333 (Kopiowanie)

IMG_2345 (Kopiowanie)

IMG_2369 (Kopiowanie)

IMG_2371 (Kopiowanie)

IMG_2376 (Kopiowanie)

IMG_2383 (Kopiowanie)

IMG_2388 (Kopiowanie)

  Podsumowując, model lata wspaniale! Jest zwrotny przy każdej prędkości oraz dzięki piance EPP odporny na twarde lądowania 😉 Co przyda się, gdy powędrujemy w zimę na halę 😛

Model buduje się bardzo szybko i przyjemnie, a każdy błąd przy budowie jest wybaczany lecz odczuwalny przy lotach. Zbudowanie modelu zajęło mi jeden wieczór (ok. 2-3 h ). Po czym mamy super model do ćwiczenia umiejętności na zimę jak i na lato. Spitfire przy bezwietrznej pogodzie także na dworze lata  świetnie 😀

Pozdrawiam Daniel

Opublikowane w Aktualności, modele latające, Opisy budowy | comments Możliwość komentowania Opis budowy modelu halowego Spitfire MK V (napolskimniebie.pl) została wyłączona

Komentarze niedostępne.