English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (35 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Model samolotu rakietowego – Messerschmitt Me-163 B Komet – Budowa, krok po kroku –

time Sierpień 19th, 2010 napisany przez autor Leon

Pierwszymi państwami które osiągnęli sukces w dziedzinie konstrukcji samolotów rakietowych, były Niemcy i Związek Radziecki.  Ale do najbardziej znanych myśliwców o napędzie rakietowym w czasie II wojny światowej należy Messerchmitt  Me 163 B Komet.

Samolot Me-163 był najszybszym (w swoim czasie) samolotem o napędzie rakietowym.  Uzyskiwał prędkość maksymalną powtarzalną 959 km/h  z możliwością osiągnięcia prędkości około dźwiękowej w locie nurkowym.

Model jest pół makietą wykonaną z miękkiego moteriału (EPP) w skali 1:12. 

– Budowa modelu –

 

Kadłub

Wzdłuż,  po obu stronach kadłuba należy zrobić nacięcie ostrym nożem do tapet na głębokość, około 5-7mm i umieścić w szczelinie płaskownik z włókna szklanego .

Płaskownik można zakleić rzadkim klejem cyjanoakrylowym dopiero po upewnieniu się, że kadłub nie jest zwichrowany.

Aby wkleić  płozy należy zrobić dwa nacięcia w odległości ok. 8mm od krawędzi kadłuba. Powinny się znajdować na jednej wysokości z  powierzchnią kadłuba.

Brzeg kadłuba,  wzdłuż płozy trzeba obciąć,  aby nie strzępił się podczas lądowania.

Przyklejenie  statecznika pionowego – nie wymaga opisu.

Skrzydło

Po sklejeniu ze sobą połówek, trzeba zrobić nacięcie na powierzchni skrzydła  tak aby wciśnięty w szczelinę  płaskownik z laminaty zrównał się z górną powierzchnią płata.

Przed zalaniem płaskowników klejem trzeba sprawdzić czy skrzydło nie uległo zniekształceniu.

Czynność tą powtarzamy czterokrotnie.

Skrzydło przed umieszczeniem w kadłubie należy skrócić o 10mm.

Można przymierzyć czy pasuje.

Lotki

Lotki są wzmocnione prętem z włókna szklanego.
Dzięki temu ich wytrzymałość i sprawność będzie lepsza.

Zawiasy do lotek można skrócić o połowę.

Teraz można pomyśleć o malowaniu.

Malowanie modelu

Model został pomalowany podobnie do wzoru z 1945r. farbami akrylowymi przy użyciu aerografu. Użyte kolory : niebieski, jasnoniebieski, ciemnozielony, czarnozielony i czarny.

Atrapa koła

Aby zamocować atrapę koła ogonowego, trzeba naciąć tylną, dolną część kadłuba.

Wcisnąć element w szczelinę i zakleić

Sklejanie skrzydła

Kolejnym etapem budowy jest wsunięcie skrzydła w kadłub.

Teraz  można skleić przecięcie w kadłubie.

Bardzo ważne aby przed sklejeniem skrzydła sprawdzić jego ułożenie.

Po sprawdzeniu czy skrzydło jest ułożone w jednakowych odległościach od kadłuba, trzeba je zabezpieczyć przed przesunięciem.  Sklejając je , ale tylko na początku i końcu skrzydła.  Dosłownie po jednej kropli kleju.

Przy kadłubowy spływ skrzydła przyklejamy symetrycznie po obu stronach kadłuba.

Podczas sklejania skrzydeł trzeba uważać, ponieważ rzadki klej może przeciec na drugą stronę skrzydła !

Mocowanie  silnika

Aby wstawić płytkę mocującą silnik, trzeba naciąć kadłub z dwóch stron na głębokość do 2mm (patrz  – zdjęcia).

Po sklejeniu, płytkę należy wzmocnić drewnianymi wykałaczkami. .Najpierw trzeba zrobić otwór przy pomocy całej wykałaczki,  następnie wlać kilka kropel kleju w dziurę

Potem  wcisnąć przeciętą na dół wykałaczkę.  Można pomóc sobie przy wciskaniu, flamastrem lub ołówkiem

Przed instalacją elektroniki w modelu trzeba sprawdzić jej działanie.

Silnik został przykręcony czteroma małymi wkrętami.

Regulator

Regulator wystarczy wsunąć do  szczeliny w kadłubie.

Serwomechanizmy

Otwory w skrzydłach na serwa,  zostały  zrobione przy pomocy frezarki.  Są tak ciasno dopasowane,  że  serwomechanizmy wystarczy wcisnąć do środka i trzymają się mocno bez użycia kleju.

Przewody serw są prowadzone w naciętych nożem szczelinach.

Odbiornik

Antena jest przepchnięta przez dziurę w kadłubie zrobioną przy pomocy drutu. Odbiornik należy zakryć kawałkiem pomalowanego epp.

Element jeśli jest ciasno dopasowany,  to będzie się mocno trzymał bez użycia kleju. W przyszłości nie trzeba będzie rozcinać kadłuba aby dostać się do odbiornika.

Koniec jest przymocowany do statecznika pionowego skobelkiem zrobionym  ze szpilki. Szpilka jest wciśnięta bez użycia kleju  W czasie kraksy powinna wypaść z miękkiego epp i w ten sposób nie doprowadzić do uszkodzenia anteny.

Napęd lotek

Montaż dzwigni lotek, popychacza i snapa pokazują zdjęcia.

Montaż śmigła

Aby nie zwiększać niepotrzebnie wagi modelu,  zastosowałem najlżejsze mocowanie śmigła.

Mocowanie akumulatora

Montaż akumulatora jest ostatnim etapem budowy i wiąże się ze znalezieniem środka ciężkości modelu, który znajduje się w okolicach 185 mm, mierząc od początku kadłuba.

Model gotowy do lotu !

Wyposażenie modelu :
Silnik: 3f – EMAX CF – 2812
Serwa: Hextronik – 900 (hxt900 9gram)
Odbiornik: Jeti Rex 5 plus
Regulator: 18 Amper
Pakiet: 1350 mAh,  3S, 20C
Śmigło: APC – 7×4

Wymiary modelu :
Rozpiętość – 787mm
Długość  – 463mm
Waga do lotu – 330g.
Skala – 1:12

Plan modelu

PDF –  Plan modelu Me – 163 B Komet

 

Oblataniem modelu zajął się Tomek (Kiler).

Do pierwszych lotów zastosowano akumulator   2S..

 

  

Model lata poprawnie, ale ze względu na małą powierzchnię skrzydeł ,wymaga więcej umiejętności od pilota..

  

Wydaje mi się, że dobrym pomysłem będzie zbudowanie go w większej skali np.;.1:8..

  

 

 

 

Pozdrawiam Leon

Opublikowane w modele latające, Opisy budowy | comments Możliwość komentowania Model samolotu rakietowego – Messerschmitt Me-163 B Komet – Budowa, krok po kroku – została wyłączona

Komentarze niedostępne.