- Lubuski Portal Modelarzy RC - http://www.rcclub.pl -

Model samolotu rakietowego – Messerschmitt Me-163 B Komet – Budowa, krok po kroku –

[1]

Pierwszymi państwami które osiągnęli sukces w dziedzinie konstrukcji samolotów rakietowych, były Niemcy i Związek Radziecki.  Ale do najbardziej znanych myśliwców o napędzie rakietowym w czasie II wojny światowej należy Messerchmitt  Me 163 B Komet.

Samolot Me-163 był najszybszym (w swoim czasie) samolotem o napędzie rakietowym.  Uzyskiwał prędkość maksymalną powtarzalną 959 km/h  z możliwością osiągnięcia prędkości około dźwiękowej w locie nurkowym.

Model jest pół makietą wykonaną z miękkiego moteriału (EPP) w skali 1:12. 

– Budowa modelu –

 

Kadłub

[2] [3] [4]

Wzdłuż,  po obu stronach kadłuba należy zrobić nacięcie ostrym nożem do tapet na głębokość, około 5-7mm i umieścić w szczelinie płaskownik z włókna szklanego .

[5] [6]

Płaskownik można zakleić rzadkim klejem cyjanoakrylowym dopiero po upewnieniu się, że kadłub nie jest zwichrowany.

[7] [8] [9]

[10] [11] [12]

Aby wkleić  płozy należy zrobić dwa nacięcia w odległości ok. 8mm od krawędzi kadłuba. Powinny się znajdować na jednej wysokości z  powierzchnią kadłuba.

[13] [14] [15]

Brzeg kadłuba,  wzdłuż płozy trzeba obciąć,  aby nie strzępił się podczas lądowania.

[16] [17] [18]

Przyklejenie  statecznika pionowego – nie wymaga opisu.

Skrzydło

[19] [20] [21]

Po sklejeniu ze sobą połówek, trzeba zrobić nacięcie na powierzchni skrzydła  tak aby wciśnięty w szczelinę  płaskownik z laminaty zrównał się z górną powierzchnią płata.

[22] [23]

Przed zalaniem płaskowników klejem trzeba sprawdzić czy skrzydło nie uległo zniekształceniu.

[24] [25] [26]

Czynność tą powtarzamy czterokrotnie.

[27] [28] [29]

Skrzydło przed umieszczeniem w kadłubie należy skrócić o 10mm.

[30] [31] [32]

Można przymierzyć czy pasuje.

Lotki

[33] [34] [35]

Lotki są wzmocnione prętem z włókna szklanego.
Dzięki temu ich wytrzymałość i sprawność będzie lepsza.

[36] [37] [38]

Zawiasy do lotek można skrócić o połowę.

[39] [40] [41]

[42] [43]

Teraz można pomyśleć o malowaniu.

Malowanie modelu

[44] [45] [46]

Model został pomalowany podobnie do wzoru z 1945r. farbami akrylowymi przy użyciu aerografu. Użyte kolory : niebieski, jasnoniebieski, ciemnozielony, czarnozielony i czarny.

Atrapa koła

[47] [48] [49]

Aby zamocować atrapę koła ogonowego, trzeba naciąć tylną, dolną część kadłuba.

[50] [51] [52]

Wcisnąć element w szczelinę i zakleić

Sklejanie skrzydła

[53] [54] [55]

Kolejnym etapem budowy jest wsunięcie skrzydła w kadłub.

[56] [57] [58]

Teraz  można skleić przecięcie w kadłubie.

[59] [60] [61]

Bardzo ważne aby przed sklejeniem skrzydła sprawdzić jego ułożenie.

[62] [63] [64]

Po sprawdzeniu czy skrzydło jest ułożone w jednakowych odległościach od kadłuba, trzeba je zabezpieczyć przed przesunięciem.  Sklejając je , ale tylko na początku i końcu skrzydła.  Dosłownie po jednej kropli kleju.

[65] [66] [67]

Przy kadłubowy spływ skrzydła przyklejamy symetrycznie po obu stronach kadłuba.

[68] [69]

Podczas sklejania skrzydeł trzeba uważać, ponieważ rzadki klej może przeciec na drugą stronę skrzydła !

Mocowanie  silnika

[70] [71] [72]

Aby wstawić płytkę mocującą silnik, trzeba naciąć kadłub z dwóch stron na głębokość do 2mm (patrz  – zdjęcia).

[73] [74] [75]

Po sklejeniu, płytkę należy wzmocnić drewnianymi wykałaczkami. .Najpierw trzeba zrobić otwór przy pomocy całej wykałaczki,  następnie wlać kilka kropel kleju w dziurę

[76] [77] [78]

Potem  wcisnąć przeciętą na dół wykałaczkę.  Można pomóc sobie przy wciskaniu, flamastrem lub ołówkiem

[79] [80] [81]

Przed instalacją elektroniki w modelu trzeba sprawdzić jej działanie.

[82] [83] [84]

Silnik został przykręcony czteroma małymi wkrętami.

Regulator

[85] [86]

Regulator wystarczy wsunąć do  szczeliny w kadłubie.

Serwomechanizmy

[87] [88]

Otwory w skrzydłach na serwa,  zostały  zrobione przy pomocy frezarki.  Są tak ciasno dopasowane,  że  serwomechanizmy wystarczy wcisnąć do środka i trzymają się mocno bez użycia kleju.

[89] [90] [91]

Przewody serw są prowadzone w naciętych nożem szczelinach.

Odbiornik

[92] [93] [94]

Antena jest przepchnięta przez dziurę w kadłubie zrobioną przy pomocy drutu. Odbiornik należy zakryć kawałkiem pomalowanego epp.

[95] [96]

Element jeśli jest ciasno dopasowany,  to będzie się mocno trzymał bez użycia kleju. W przyszłości nie trzeba będzie rozcinać kadłuba aby dostać się do odbiornika.

[97] [98] [99]

Koniec jest przymocowany do statecznika pionowego skobelkiem zrobionym  ze szpilki. Szpilka jest wciśnięta bez użycia kleju  W czasie kraksy powinna wypaść z miękkiego epp i w ten sposób nie doprowadzić do uszkodzenia anteny.

Napęd lotek

[100] [101] [102]

[103] [104] [105]

Montaż dzwigni lotek, popychacza i snapa pokazują zdjęcia.

Montaż śmigła

[106] [107] [108]

Aby nie zwiększać niepotrzebnie wagi modelu,  zastosowałem najlżejsze mocowanie śmigła.

Mocowanie akumulatora

[109] [110] [111]

Montaż akumulatora jest ostatnim etapem budowy i wiąże się ze znalezieniem środka ciężkości modelu, który znajduje się w okolicach 185 mm, mierząc od początku kadłuba.

[112] [113] [114]

[115] [116] [117]

Model gotowy do lotu !

Wyposażenie modelu :
Silnik: 3f – EMAX CF – 2812
Serwa: Hextronik – 900 (hxt900 9gram)
Odbiornik: Jeti Rex 5 plus
Regulator: 18 Amper
Pakiet: 1350 mAh,  3S, 20C
Śmigło: APC – 7×4

Wymiary modelu :
Rozpiętość – 787mm
Długość  – 463mm
Waga do lotu – 330g.
Skala – 1:12

Plan modelu

[118]

PDF –  Plan modelu Me – 163 B Komet [119]

 

Oblataniem modelu zajął się Tomek (Kiler).

Do pierwszych lotów zastosowano akumulator   2S..

 

[120]  [121]  [1]

Model lata poprawnie, ale ze względu na małą powierzchnię skrzydeł ,wymaga więcej umiejętności od pilota..

[122]  [123]  [124]

Wydaje mi się, że dobrym pomysłem będzie zbudowanie go w większej skali np.;.1:8..

[125]  [126] 

[127]

 

 

 

Pozdrawiam Leon