- Lubuski Portal Modelarzy RC - http://www.rcclub.pl -

Budowa modelu BAT z EPP – na halę i na dwór

W tym artykule przedstawię krok po kroku budowę modelu do rekreacyjnego latania stanowiącego modyfikację modelu BAT autorstwa Mariusza Wrony (www.sau.civ.pl [1]). Zestaw do budowy modelu był kiedyś produkowany przez firmę SAU, można też było dostać osobno do niego kabinkę i osłony serw, niestety w chwili obecnej nie jest to możliwe, a szkoda bo model jest ciekawą i łatwą w budowie konstrukcją. Na szczęście autor postanowił opublikować plan i instrukcję montażu w formacie PDF, która służyła mi za podstawę do zbudowania mojego BAT-a (do ściągnięcia: PLAN [2] i INSTRUKCJA [3]). Wprowadziłem w nim kilka modyfikacji i udokumentowałem całość w poniższym opisie. Po skompletowaniu wyposażenia i elementów konstrukcyjnych nawet mało wprawny modelarz może zbudować model w zaledwie 4 do 6 godzin. Ja swój pierwszy budowałem około 7 dni, spędzając dziennie przy nim około 30-45 minut. Poniżej przedstawiam fotoinstrukcję wraz z opisem „krok po kroku”, dzięki której nawet najmłodsi będą w stanie zbudować i oblatać swojego BAT-a.

IMG_0918 [4] IMG_0920 [5] IMG_0917 [6]

Dane techniczne:

Kadłub modelu wykonany został z czarnego EPP grubości 6mm (kształt kadłuba został wycięty ostrym nożem do tapet), wzmocniony rurką węglową o przekroju kwadratowym 5x5mm, depronu 6mm (lotki i winglety), kawałka sklejki balsowej 3mm (miejsce mocowania odbiornika) i płytki laminatowej 1,5mm (łoże silnika), do tego pręty węglowe na popychacze (1mm) i osłonę śmigła (2mm). Do złożenia modelu potrzeba jeszcze kilka kawałków rurki termokurczliwej średnicy 2mm, kleju cyjanoakrylowego gęstego (ale średni też jest ok) i kleju typu Uhu Por do pianek (idealnym zamiennikiem będzie tu klej firmy Dragon do pianek – tańszy i można kupić w większości marketów budowlanych). Przy lotach (w szczególności na hali) istotna jest mała masa modelu, im jest mniejsza tym lepsze właściwości lotne ma model, dlatego wyposażenie mojego modelu stanowi:

Model jest lekki, waży około 120-130 gram (można go jeszcze nieco odchudzić, będzie w stanie latać wolniej), jest zwinny i zwrotny (przy ustawieniu dużych wychyleń sterów) oraz potrafi latać bardzo wolno na lekkim przeciągnięciu – podtrzymywaniu sterem wysokości przy zmniejszonych obrotach silnika. Zamontowanie hamulców aerodynamicznych na winglety dodatkowo pozwoli smiejszyć jego prędkość (kosztem szybowania). Dzięki małej powierzchni czołowej i bocznej świetnie lata przy lekkim wietrze i nie jest przez niego znoszony jak modele o konstrukcji klasycznej. Tak jak każdy model typu delta, na ostrych zakrętach lekko ześlizguje się na skrzydło delikatnie obniżając pułap lotu i aby temu przeciwdziałać należy dodawać gaz na zakrętach lub podtrzymać model poprzez wychylenie steru wysokości jeśli chcemy utrzymać model na jednym poziomie.

Materiały potrzebne do zbudowania modelu:

i narzędzia:

Rozpoczynamy budowę modelu:

  1. Drukujemy plan budowy modelu w formacie pdf (bat_plan [2]) i  oryginalną instrukcję budowy modelu autorstwa Mariusza Wrony (bat_instrukcja [3]) lub tę rozbudowaną instrukcję którą właśnie czytasz. Z tym że ta instrukcja opisuje w całości model przystosowany do napędu silnikiem trójfazowym, wyposażenie jest tu odchudzone w stosunku do oryginału, a same materiały konstrukcyjne lekko zmieniona co pozwala na loty modelem w hali. Wymiary modelu i kształty elementów nie zmieniają się.
  2. Sklejamy plan budowy (4 kartki A4) w jeden arkusz za pomocą taśmy bezbarwnej biurowej
  3. Za pomocą kalki technicznej możemy teraz odrysować kształt kolejnych części modelu na kartonlub inny sztywny materiał, który po wycięciu będzie nam służył za szablon do wycięcia modelu. Ja utworzyłem 3 szablony: połówka kadłuba, winglet i lotka
  4. Z płytki EPP o grubości 5mm (ewentualnie 6mm) wycinamy dwie połówki modelu (lub jak mamy większą płytę to kadłub wycinamy jako całość). Ja użyłem czarnego EPP, który jest twardszy i trochę cięższy niż biały. Miałem do dyspozycji małą płytę i kadłub wyciąłem z 2 cześci. Na tym etapie proponuję nie wycinać rynienki pod rurkę-dźwigar węglowy skrzydła 5x5mm. Lepiej jest to zrobić po sklejeniu połówek skrzydła, aby mieć pewność że rynienka jest równa i idealnie spasowana z dźwigarem. Wklejamy dźwigar w wyciętą i dopasowaną do niego szczelinę w „kadłubie” (ja użyłem klej do pianek)
    IMG_0916 [7]
  5. Korzystając z kolejnych szablonów wycinamy lotki i winglety (z depronu lub z EPP) ale nie przyklejamy ich aby nie utrudniały nam montażu kolejnych elementów
  6. Z przodu modelu przyklejamy pręt węglowy stanowiący osłonę śmigła. Pomagamy sobie kawałkami taśmy.
    IMG_0927 [8] IMG_0899 IMG_0897 [9]
  7. Planujemy zbudowanie łoża silnika.
  8. Lutujemy wtyczki do silnika, regulatora i pakietu. zabezpieczamy je przed zwarciem za pomocą rurek termokurczliwych.
    IMG_0902 [10] IMG_0903 [11] IMG_0926 [12] IMG_0911 [13] i widok od spodu.
  9. Przyklejamy łoże silnika, tak by było w osi modelu. Silnik nie potrzebuje żadnych wychyleń i powinien się znajdować w osi modelu. Przykręcamy silnik do łoża.
    IMG_0900 [14] IMG_0901
  10. Przyklejamy lotki używając do tego zbrojonej taśmy samoprzylepnej (która dobrze trzyma się EPP). Lotki można też połączyć za pomocą specjalnych zawiasów zamiast taśmy.
    IMG_0906 [15] IMG_0924 [16]
  11. Planujemy ułożenie serw, a następnie przyklejamy serwa do mocowań z EPP, a po wyschnięciu kleju całość przyklejamy w odpowiednim miejscu (ja przykleiłem na spodzie modelu), w przyszłości będziemy mogli je oderwać i użyć do innego projektu.
    IMG_0914 [17] IMG_0913 [18] IMG_0915 [19]
  12. Wycinamy otwory na dźwignie w lotkach i przyklejamy same dźwignie. Jeśli lotki zrobiliśmy z depronu, to nie wolno używać do klejenia klejów agresywnych jak cyjanoakryli, bo wytopią nam dziurę. Do EPP możemy natomiast użyć kleju CA.
    IMG_0928 [20] IMG_0908 [21]
  13. Jeśli mamy możliwość, możemy wykonać owiewki do serw i kabiny oraz okleić je mocnym rzepem aby były demontowane.
    IMG_0910 [22]
  14. Dopasowujemy popychacze lotek, zakładamy osłonki na serwa (gdy nie mamy tych z zestawu, to mogą być wykonane z butelki PET lub z opakowania po jogurcie).
    IMG_0909 [23] IMG_0923 [24] IMG_0907 [25]
  15. Mocujemy pozostałe wyposażenie za pomocą taśmy samoprzylepnej na rzepa. Odbiornik i regulator na górnej powierzchni, pakiet napędowy na dolnej.
    IMG_0912 [26] IMG_0925 [27]
  16. Na końcu przyklejamy winglety pamiętając o zachowaniu odstępu 5mm od krawędzi lotek, aby pozwolić im na swobodny ruch w górę.
    IMG_0905 [28] IMG_0904 [29]
  17. Ukończony  model od spodu.
    IMG_0921 [30] IMG_0919 [31] (tu ze zdjętą kabinką)

Ustawienie i oblot modelu:

  1. Wstępne ustawienie lotek (neutrum): podniesione w górę około 6mm
    IMG_0922 [32]
  2. Wychylenie maksymalne lotek w górę około 30-40 stopni,  w dół 30 stopni
  3. Aby łatwiej kontrolować model należy ustawić w nadajniku funkcję Expo na sterze wysokości i lotkach na 40 do 50% (jak w modelu akrobacyjnym)
  4. Model dobrze jest oblatywać na otwartej przestrzeni i wypuszczamy mocnym rzutem przed siebie w poziomie lub lekko w górę i włączamy silnik na co najmniej 50% w hali lub 75-100% na dworze

Już wkrótce opublikuję filmik z lotu na hali 🙂

Pozdrawiam Kamil i życzę udanych lotów !!!

Dodatek:

Inny sposób wykonania modelu znalazłem kiedyś na necie (niestety nie znam autora – wiem że ma na imię Paweł). Tu model jest wykonany w całości z depronu + listewki balsowe. Taka konstrukcja jest tania i łatwa do wykonania, ale bardzo nietrwała. Każde mocniejsze zderzenie z ziemią lub ścianą może połamać model, natomiast w przypadku kadłuba z EPP, jest to prawie niemożliwe. Serwa zamontowane zostały na wylot w kadłubie. U mnie są tak jak zaznaczył Mariusz w swoim planie, czyli na dole skrzydła i położone w poziomie. Dodatkowo na zdjęciach widać błąd w postaci zamontowania wingletów tuż przy krawędzi lotek, przez lotki musiały zostać ścięte, by mogły się wychylić do góry i nie haczyć o winglety. Pręt węglowy osłaniający śmigło jest dość krótki i może odpaść przy uderzeniu.

img1844ag [33] img1846wd [34] img1848q [35] img1845po [36]