English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (14 votes, average: 4,79 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

LICENCJA – jak uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego (PHGP)?

time maj 8th, 2009 napisany przez autor macio1984

 Żeby legalnie latać motolotnią wystarczy świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego (PHGP) czyli licencja. Świadectwo takie możemy zrobić tylko w szkołach lub ośrodkach, które posiadają certyfikat z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na stronie ULC http://www.ulc.gov.pl/ znalazłem tylko pięć takich ośrodków: wykaz-certyfikowanych-osrodkow-szkolenia-lotniczego.xls i dlatego ceny są jakie są 🙁

 Świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego PHGP  upoważnia nas do:wykonywania lotów samodzielnych w przestrzeni G w dzień (od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca) bez prawa korzystania z łączności radiowej.

  1. Wykonywania lotów samodzielnie po kręgu, do strefy i po trasie.
  2. Wykonywania startów z miejsc innych niż przeznaczone do startów i lądowań.
  3. Dokonywania samodzielnie przeglądu przedlotowego motolotni.

Wpisy dodatkowe do świadectwa poszerzają zakres uprawnień pilota, ale wymagają przejścia dodatkowego szkolenia w certyfikowanym ośrodku szkolenia lotniczego.
Do takich wpisów należą:

  1. Uprawnienie do wożenia pasażera (CP)
  2. Uprawnienia do lotów w przestrzeni kontrolowanej (CVFR)
  3. Uprawnienia do prowadzenia korespondencji radiowej w ruchu lotniczym w języku polskim lub angielskim
  4. Uprawnienia instruktorskie (INS)

Innym rodzajem wpisów są uprawnienia wpisywane do osobistego dokumentu przebiegu szkolenia i także wymagają przejścia dodatkowego szkolenia w certyfikowanym ośrodku szkolenia lotniczego.
Wpisywane uprawnienia to:

  1. Loty termiczne i zboczowe.
  2. Loty w szykach.
  3. Loty połączone ze zrzutem skoczków spadochronowych.
  4. Loty połączone ze startem i lądowaniem na wodzie (Hydro).
  5. Loty połączone z holowaniem banerów reklamowych lub innych statków powietrznych.
  6. Loty nocne.

Wymagania ogólne dla kandydatów na motolotnie:
– ukończone 15 lat,
– wykształcenie, co najmniej gimnazjalne albo równorzędne,
– pozytywny wynik badań lotniczo – lekarskich, właściwych dla PHGP.

Badania można zrobić w Centrum Medycyny Lotniczej GOBLL ul. H. Sienkiewicza 108/110, 50-348 Wrocław tel.: 071 7924092, 071 7924094 www.gobll.org

Dokumenty składane przez kandydata na szkolenie:
– uwierzytelnioną kopię świadectwa szkolnego,
– orzeczenie lotniczo – lekarskie wg grupy III,
– potwierdzoną notarialnie zgodę przedstawiciela ustawowego kandydata, jeżeli nie osiągnął on pełnoletności,
– oświadczenie o podporządkowaniu się dyscyplinie lotniczej i zachowaniu wymogów higieny psychicznej i fizycznej.

Aby móc ubiegać się o świadectwo kwalifikacji do wniosku na egzamin państwowy należy dołączyć aktualne zaświadczenie o niekaralności.

Szkolenie motolotniowe składa się z części teoretycznej (46 godz. wykładów) i praktycznej (min. 25 godz. nalotu) i może być prowadzone indywidualnie lub grupowo. Szkolenie teoretyczne może być prowadzone w trybie stacjonarnym lub zaocznym. W trybie zaocznym instruktor sprawdza stopień przyswojenia wiedzy teoretycznej podczas konsultacji(16 godz.). Uczeń musi opanować wiedzę teoretyczną z następujących przedmiotów:

  • Prawo lotnicze, przepisy lotnicze.
  • Ogólna wiedza o motolotni.
  • Osiągi i planowanie lotu.
  • Człowiek – możliwości i ograniczenia.
  • Meteorologia.
  • Procedury operacyjne.
  • Zasady lotu.
  • Ogólne bezpieczeństwo lotów.
  • Szkolenie praktyczne rozpoczyna się od lotów zapoznawczych do strefy, podczas których instruktor zapoznaje pilota – ucznia z wrażeniami lotu, sprawdza jego reakcje na lot, oraz zaznajamia z rejonem lotów. W miarę postępów w szkoleniu, pilot – uczeń przystępuje do kolejnych zadań o coraz wyższym stopniu trudności. Po wylataniu ok. 10 godz. pilot – uczeń wykonuje loty egzaminacyjne z instruktorem innym niż szkolący. Celem egzaminu jest sprawdzenie umiejętności pilota – ucznia, kwalifikujące go do pierwszego lotu samodzielnego. Ostatnim zadaniem szkolenia są samodzielne loty nawigacyjne po trasie.
    Po wykonaniu wszystkich zadań zgodnie z programem szkolenia i uzyskaniu łącznego nalotu minimum 25 godzin, uczeń otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia motolotniowego, co uprawnia go do przystąpienia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego do egzaminu państwowego (teoretycznego i praktycznego) na świadectwo kwalifikacji pilota motolotni.

    Pilot posiadający świadectwo kwalifikacji i nalot samodzielny 50 godz. może przystąpić do przeszkolenia (4-10 lotów po kręgu) na uprawnienie CP – loty z pasażerem.

    Przykładowe ceny jakie obowiązują w Polsce 🙁

    szkolenie praktyczne
    Loty po kręgu i loty do strefy z instruktorem – 330,-zł/h
    Loty po trasie z instruktorem, oraz loty samodzielne – 300,- zł/h
    Loty samodzielne doskonalące ponadplanowe – 240,- zł/h
    Istnieje możliwość wykonywania przez pilota – ucznia lotów samodzielnych (ok. 8godz.) na własnej motolotni. W takim przypadku, cena za te loty jest obniżana o ok.60%.

    Koszt egzaminu praktycznego przed wylotem samodzielnym – 150÷300,- zł (cena uzależniona od stawki egzaminatora za egzamin, kosztów jego dojazdu, oraz od ilości egzaminowanych).
    Przeszkolenie do uprawnień CP – 200÷350,- zł (w zależności od ilości wykonanych lotów).

    szkolenie teoretyczne
    Indywidualnie – 800,- zł
    Grupowo – w zależności od ilości uczestników, nie mniej jak 250,- zł od osoby.

    Bardzo łatwo można policzyć, że licencja kosztuje ok 8-9 tys. zł. Konkurencja żadna ośrodków tylko pięć…. nic dziwnego, że 70% polski lata na licencji czeskiej…..

    Mimo wszystko zachęcam do aktywnego latania i realizowania założonych celów.

    Opublikowane w Licencja PHGP | comments 9 komentarzy »

    9 komentarzy

    1. chomiq (admin) Napisał:

      Dzięki za wyczerpującą informację. Całość dokładnie opisałeś, koszty są spore, ale możliwości później duże. Należy jeszcze pamiętać o zakupie bądź zrobieniu swojego sprzętu. Mam jeszcze pytanie dotyczące zrobienia licencji w Czechach: Czy koszty rzeczywiście są dużo mniejsze i czy jest jakaś różnica miedzy zrobieniem licencji tam i w Polsce?

    2. macio1984 Napisał:

      Licencja czeska kosztuje ok 50% taniej, problem polega na tym, że ciężko spotkać kogoś kompetentnego, kto chętnie pomoże w załatwieniu wszystkich formalności, pozatym trzeba tam jechać na minimum 2tygodnie no i jeszcze się jakoś z nimi dogadać (czesi rozmawiają jeszcze „łamanym” niemieckim). W zeszłym sezonie ogłaszał się gość co załatwiał dla osób, które umieją latać!!! licencje za 2000 (ale dwóch kolegów do dziś tej licencji nie ma:/ a zapłacili). Licencja czeska jest tak samo honorowana u nas jak polska w końcu jesteśmy w UNI.

    3. Dagmara Napisał:

      A czy ktoś ma jakieś namiary na tego gościa, co niby załatwiał ten kurs w Czechach? Bo mój tata chce sobie zrobić, a on już umie latać 🙂 pozdrawiam 🙂

    4. Andrzej Napisał:

      Czy mozna otrzymac namiary na czeskie szkoly ? jesli tak to bardzo prosze o adres. I drugiepytanie czy uprawnienia na pilotowanie ultralekkich samolotow i motolotni to to samo uprawnienie ?
      Pozdrawiam Andrzej

    5. Andrzej Napisał:

      Strasznie durne to prawo jest w Polsce. W Belgii wystarczy tylko umiec czytac oraz pisac i przejsc badania lekarskie, by moc latac motolotnia.

    6. Konrad Napisał:

      Polskie prawo lotnicze jest durne bo to wymysł durnych komunistów. Chodziło o to aby maksymalnie utrudnić ucieczki „szczęśliwych” mieszkańców socjalistycznej PRL do cywilizowanych krajów. Po zmianie ustroju nikt w Rządzie nie zawraca sobie głowy aby cokolwiek zmienić.

    7. eugeniusz Napisał:

      Mam pytanie !
      Do czego jest potrzebne zaświadczenie o niekaralności?
      Proszę to merytorycznie uzasadnić.
      Pozdrawiam

    8. Kamil (admin) Napisał:

      Witam, koledzy przenieśli swoją aktywność na ikarus-team.pl (nasza siostrzana strona). Proszę tam pytać a na pewno odpowiedzą 🙂

    9. Maciek Napisał:

      Nie wszystkie ośrodki wymagaja takiego zaświadczenia. Nie wiem do czego, proszę pytać w ośrodkach organizujących kursy na świadectwo kwalifikacji PHGP np: w http://mikrolot.pl/szkola.php